karinstravelmemories.reismee.nl

Na chaos komt zonneschijn

Mijn laatste blog sloot ik af met onze busrit naar Hué. Hier kwamen we op maandagochtend aan en zijn na de nodige koppen koffie opweg gegaan om de keizerlijke historie van de stad en de vele marktjes te bekijken. De volgende dag besloten we een motor te huren en zijn we van Hué naar Hoi An gereden, een rit van 130 km, via de mooie bergrit Hai Van Pass. Onze grote backpacks lieten we achter bij de motorverhuur en hoopten maar dat de slecht-engels-sprekende eigenaresse begreep dat wij onze tassen wilde laten opsturen naar ons hotel in Hoi An. Ondanks de bewolking was de rit ontzettend gaaf. 10 minuten nadat we aankwamen in ons hotel arriveerden onze tassen - hoezee! S’avonds gingen we het romantische Hoi An in en zagen we de schattige straatjes vol met leuke winkels, restaurantjes, leuke barretjes en heel veel mooie kleurrijke lampionnen. Na 2 dagen heerlijk te hebben genoten van de gezelligheid van Hoi An wilde we weer door, verder richting het zuiden. We hadden ff geen zin meer in lange busritten en namen dus(met allebei een kilo zwaardere backpack van het shoppen in Hoi An) het vliegtuig naar Ho Chi Minh City (HCMC). De volgende ochtend kregen we een mail van ons hotel in Hoi An: ‘jullie zijn je zwemspullen vergeten’. Shiittt....we waren inmiddels 930 km van Hoi An verwijderd. Maar de eigenaresse had blijkbaar vaker met dit bijltje gehakt, want ze ging direct opzoek naar mensen in haar hotel die ook naar HCMC gingen. Uiteindelijk kregen we een appje van een Nederlands stel dat ook richting HCMC ging en onze zwemspullen wel voor ons mee wilden nemen, dus de volgende dag hadden we onze spullen weer terug! Backpackerslife... Hoewel we twijfelden of we wel naar HCMC wilden vanwege de drukte, vonden we HCMC allebei erg leuk. Ja, het was druk, maar niet zo chaotisch en zooitje ongeregeld als Hanoi. Hier had je zebrapaden met een stoplicht waardoor je fatsoenlijk over kan steken, een stoep waar je als voetganger op kon lopen zonder dat deze volgeparkeerd stond met scooters, en leuke winkels (H&M!) en restaurants. Nadat we ons hadden lopen verbazen over de grote wolkenkrabbers die de stad sierde, besloten we zelf een toren in te gaan om het uitzicht van de stad te bekijken. Wauw, wat was dat gaaf! We gingen de Bitexcotoren in, met een 360 graden uitzicht op de 49e verdieping. Daarna vonden we dat we een biertje hadden verdiend, en stegen we nog eens 13 verdiepingen naar de Heineken skybar, waar ze een heuze ‘world of Heineken’ tour hadden en je je eigen biertje mocht tappen (wat met een persoonlijke barman als reisgezelschap natuurlijk easy-peasy was). Omdat de volgende dag de vliegkosten richting Phu Quoc (onze volgende bestemming) de pan uit razen, besloten we nog een dag HCMC in te gaan en genoten nogmaals van wandelingen door de stad, koffiebarretjes en lekker eten. Op zondagochtend brachten we een bezoek aan het oorlogsmuseum, waar we de vele gruwelbeelden van de Vietnamoorlog zagen. In de middag vlogen we binnen 50 minuten naar Phu Quoc, een eilandje ver in het zuiden van Vietnam, wat dichtbij de grens van Cambodja ligt. Hier willen we een paar dagen vertoeven om te chillen aan het strand en te duiken. Daarna gaan we Cambodja verkennen!
Dikke kus voor jullie!