karinstravelmemories.reismee.nl

Trouble in paradise

De laatste week van onze mooie reis hebben we doorgebracht op Koh Tao. Toch begon ons weekje relaxen niet bepaald relaxt. De boottocht naar het eiland was erg onrustig en ik voelde me erg beroerd. Na onze lange reisdag kwamen we aan bij ons hotel, maar de receptionist had helaas slecht nieuws: overboeking. We hadden 4 nachten geboekt maar door een overboeking konden we er niet terecht. Toen we vroegen of hij een ander hotel wist, lachte hij ons uit en vertelde dat vanwege het hoogseizoen vrijwel alle hotels vol zaten. Dus zijn we de straat opgegaan, letterlijk de deuren langs bij alle hotels die we zagen. Maar ze waren of volgeboekt, of erg vies of te duur, dus onze zoektocht was tevergeefs. Toen we terugkwamen bij ons eerste hotel besloot de receptionist ons toch maar een handje te helpen en regelde een hotelkamer, twee deuren verderop waar we 4 nachten konden slapen. Als kers op de taart van de lange dag hadden we die avond geen warm water, maar we hadden in ieder geval een bed om in te slapen. De eerste dag op Koh Tao stond voor ons in het teken van zaken regelen. We moesten een nieuw hotel voor de laatste 4 dagen, iets wat we normaal gesproken pas op de dag zelf regelen maar we wilden niet weer zonder slaapplek komen te zitten. Ook wilden we graag gaan duiken op het eiland en we dachten al na over de terugreis. S’middags hadden we dan eindelijk tijd om lekker op het strand te gaan liggen en zagen we de zonsondergang onder het genot van een verse kokosnoot. Op vrijdag gingen we om 5.30u ons bed uit om te gaan duiken. Twee prachtige duiken gedaan en ontzettend veel vissen gezien, was erg gaaf. Eigenlijk zouden we die dag drie duiken doen, maar de derde duik moesten we afbreken omdat mijn oren dicht zaten en Indy ook erg last had van zijn holtes. Jammer, maar de mooiste duikplek van het eiland hadden we al gezien. S’avonds zat het ons ook niet mee, want we hadden bijna de hele avond geen stroom en water op de kamer, en in de kroegenstraat recht onder ons hotel werd een kroegentoch gehouden, waardoor we niet konden slapen van het lawaai. Op zaterdag waren we dan ook blij dat we ons hotel konden verlaten en konden verkassen naar een hotel iets verderop, buiten de drukte maar nog wel in het stadje van Koh Tao. Maar ook daar had de receptionist weer slecht nieuws voor ons. Nee, niet volgeboekt, maar we stonden bij het verkeerde hotel. In plaats van bij hotel Coral Grand Resort, hadden wij bij Coral View Resort geboekt. Een stomme fout van ons die het gevolg was van onze vermoeidheid en frustratie van de afgelopen dagen. Ons daadwerkelijke hotel lag niet in stadje maar aan de andere kant van het eiland. We zaten dus in een hotel wat we niet kenden/wilden. Dat was wel even schakelen. Eenmaal daar aangekomen zat relaxen er nog steeds niet in. De ramen en deuren op onze kamer zaten vol met kieren waardoor muggen zo in de kamer konden komen. Toen we na een douche op bed gingen liggen, zakten we door de lattenbodem. Nadat de klusjesman van het hotel al onze gebreken (provosorisch) had opgelost, konden we eindelijk gaan eten in het restaurant van het hotel. Maar daar vertelde de serveerster dat de keuken om 20.45 uur sloot. Het was op dat moment 20.48 uur. Niks gaat hier in Thailand op uur en tijd, maar toen ineens wel. Je begrijpt dat ik toen niet meer zo vriendelijk was tegen de serveerster. Uiteindelijk zei ze dat we nog wel konden eten maar niks ingewikkelds mochten bestellen. Toen zijn we maar naar het (ietwat duurdere) hotel naast ons hotel gegaan om daar in het restaurant heerlijke varkenslapjes te eten. De dagen erna konden we eindelijk bijkomen van al de pech die Koh Tao ons toe nu toe had gebracht en merkten we dat het afgelegen strand bij ons hotel toch ook wel heel erg relaxed was. Op maandag hebben we nog een scootertje gehuurd en zijn we via de erg steile wegen (zie je het al voor je, met z’n tweeën op een scooter en dan een weg op van minstens 35% helling) de viewpoints van het eiland gaan bekijken. Sommige viewpoints waren ook te voet nog een hele klim! Toen we weer naar beneden reden begaf de voorrem van de scooter het en kregen we het even benauwd, maar toen we door een plas reden koelde de remmen af en deed ie het weer :) Ach, we hadden voor hetere vuren gestaan die week! Na een mooi diner en een koud pilsje bij zonsondergang op het strand begonnen we Koh Tao weer leuk te vinden en hadden we een geluksmomentje. Op woensdagochtend begonnen we aan onze terugreis richting Bangkok. Die verliep wonder boven wonder (bijna) vlekkenloos. De boot vertrok op tijd, de zee was rustig en ook de taxi naar de vluchthaven stond ons al op te wachten toen we op tijd bij de haven arriveerden. Het kan dus wel in één keer goed gaan! Op de vluchthaven in Surat Thani hadden we nog een kleine strubbeling; mijn baggage kwam niet door de security omdat er volgens het luchthavenpersoneel een powerbank in mijn backpack zat. Dat was echter niet het geval, ik had geen powerbank, telefoon, iPad of whatever in mijn tas. Na mijn backpack te hebben doorzocht vertelde de securitymedewerker dat ik voor deze keer mijn powerbank wel mocht laten zitten, en mijn tas dus we mee mocht. Ik knikte maar van ja en een half uurtje later stapte we in het vliegtuig. Heel raar. Nu op naar Bangkok, waar we onze laatste dag van onze reis zullen doorbrengen. Maar daarover schrijf ik meer in mijn aller-, allerlaatste blog.